PARTILEDARDUELL: JIMMIE ÅKESSON vs ANNIE LÖÖF | Sverigedemokraterna i Ystad

PARTILEDARDUELL: JIMMIE ÅKESSON vs ANNIE LÖÖF

I partiledardebatten på TV4 den 6/11 2017 mellan Jimmie Åkesson och Annie Lööf vann Jimmie Åkesson enligt en undersökning som Expressen i samarbete med Demoskop gjort.

Av de 619 personer som blev tillfrågade om vilken de tyckte gjort bäst ifrån sig av samtliga politiker som medverkade i denna partiledarduell, så tyckte hela 31 procent att Jimmie Åkesson skött sig riktigt bra! Jimmie Åkesson fick 3,34 i medelbetyg av max 5. Jan Björklund fick 3,17. Annie Lööf 2,85 och Jonas Sjöstedt 2,63.

Peter Santesson, som är opinionschef hos Demoskop säger i en kommentar:  -”Det blev personligt betygsrekord på Åkesson i kvällens debatt. Han nådde inte upp i riktigt samma succésiffra som Kristersson förra veckan, men kvällens 3,34 är ändå ett högt snittbetyg för att vara en partiledare som har brukat vara så pass polariserande!

-”Att nå kvinnorna är normalt en av de svaga punkterna för SD. Därför är det intressant att se att Åkesson blev kvällens vinnare bland båda könen. Han framstod nu inte alls som lika kontroversiell och splittrande bland tittarna som han gjort tidigare år. Tilltalet ser ut att ha blivit bredare. Det är en gammal SD-ambition som åtminstone i den här debatten ser ut att ha fungerat.” fortsätter Peter Santesson.

Videoklippet nedan visar godbitar ur denna partiledarduell. Håll till godo Sverigevänner!

(text och film är hämtade från Expressen den 6 november 2017)

FÖR SVERIGEDEMOKRATERNA YSTAD:

LEIF OLSSON SVENSSON